Hösten 2011 berättade Rooney Mara som spelade Lisbet Salander i den amerikanska ”The girl with the dragon tatoo” att hon på inrådan från regissören David Fincher använt Enneagrammet för att skapa sin rollkaraktär. David satte böcker från Enneagram Institute i händerna på Mara och bad henne läsa om Femman – som är Lisbeth Salanders strategi. Hon läste även om de andra karaktärerna i filmen för att förstå dem också. Detta är inte första gången David Fincher använder Enneagrammet, en annan av hans filmer – Seven – brukar ofta användas i Enneagramundervisning för att den visar så tydliga karaktärer.

Att Enneagrammet används i Hollywood är heller inget nytt. Gayle Scott, som är lärare på flera av Enneagram Institutes kurser har arbetat i över 20 år med film och TV-produktion i Holllywood och Kanada och har haft stor hjälp av Enneagrammet när hon coachat skådespelare i att utveckla sina roller. En annan som använder Enneagrammet med skådespelare och dansare är den danska koreografen Zitta de Fries. Vi har bjudit in henne till Sverige flera gånger för workshops om nio olika kroppsspråk.

Även Russ Hudson – som är en av delägarna till Enneagram Institute – säger att han får telefonsamtal från filmskapare i Hollywood som vill att han ska svara på hur olika karaktärer skulle bete sig i olika situationer – allt med utgångspunkt i deras Enneagramstrategi.

Här kan du läsa artikeln om Rooney Mara och David Fincher.

Liknande inlägg

Mer att läsa

Nian – medlaren – som ledare

Ledarskapsparadigm: Ledarens uppgift är att hjälpa till att nå det kollektiva syftet genom att...

Read more

Poddavsnitt 32 – Sjuans övertygelser

Namnet på Sjuan är Entusiasten och det hörs nog på deltagarna. Vi pratar om idén om att...

Read more

Teamroller – Nian, medlaren

Här fortsätter vår bloggserie om hur personer med olika Enneagramstrategier brukar agera i team...

Read more