Hösten 2011 berättade Rooney Mara som spelade Lisbet Salander i den amerikanska ”The girl with the dragon tatoo” att hon på inrådan från regissören David Fincher använt Enneagrammet för att skapa sin rollkaraktär. David satte böcker från Enneagram Institute i händerna på Mara och bad henne läsa om Femman – som är Lisbeth Salanders strategi. Hon läste även om de andra karaktärerna i filmen för att förstå dem också. Detta är inte första gången David Fincher använder Enneagrammet, en annan av hans filmer – Seven – brukar ofta användas i Enneagramundervisning för att den visar så tydliga karaktärer.
Att Enneagrammet används i Hollywood är heller inget nytt. Gayle Scott, som är lärare på flera av Enneagram Institutes kurser har arbetat i över 20 år med film och TV-produktion i Holllywood och Kanada och har haft stor hjälp av Enneagrammet när hon coachat skådespelare i att utveckla sina roller. En annan som använder Enneagrammet med skådespelare och dansare är den danska koreografen Zitta de Fries. Vi har bjudit in henne till Sverige flera gånger för workshops om nio olika kroppsspråk.
Även Russ Hudson – som är en av delägarna till Enneagram Institute – säger att han får telefonsamtal från filmskapare i Hollywood som vill att han ska svara på hur olika karaktärer skulle bete sig i olika situationer – allt med utgångspunkt i deras Enneagramstrategi.