Trivs du som bäst i uppstartsfasen av ett teamarbete? Är du snabbtänkt och bra på att komma med flera olika lösningar? Blir du otålig när de andra i teamet vill diskutera detaljer och problem? Detta är den sista bloggen i serien om teamroller och handlar om Sjuan – entusiastens typiska sätt att vara i team.

De som har Sjuans strategi har som främsta drivkraft att känna glädje – att det de gör ska vara roligt. Därför är de mycket bra på att tillföra arbetsglädje och optimism i ett team. De trivs som allra bäst i första fasens brainstorming där de bidrar med energi och många idéer kring den större visionen. De hjälper till att få fram teammål som är stimulerande, visionära och aktivitetsinriktade.

Sjuor trivs bäst i demokratiska team där rollerna gärna får vara lite flytande. De jobbar gärna växelvis tillsammans med andra och på egen hand, bara de får ordentligt handlingsutrymme. Deras snabbhet och framåtriktade fokus kan leda till otålighet om de tycker att resten av gruppen är för långsamma. Alltför mycket struktur och regler gör att de känner sig begränsade och gärna gör lite som de själva vill i alla fall.

Om det inte finns en uttalad ledare kan Sjuor ta ledarrollen i idéstadiet men de kan gärna lämna över den till någon annan i andra frågor. De pratar mycket vid brainstorming och öppna diskussioner. Däremot blir de tystare och kanske också utstrålar rastlöshet när det handlar om detaljer eller långa genomgångar.

Om det uppstår konflikt i gruppen vill de försöka hålla humöret upp på alla och kan dra till med ett skämt i en obekväm situation. De kan också komma med några snabba lösningar för att få slut på osämjan, eller låta någon annan ta hand om saken. De ogillar vad de uppfattar som negativitet och gnäll.

Utvecklingstips

Vill du lära dig mer om de nio strategierna – delta i vår kurs ”Att leda sig själv och andra”!

Liknande inlägg

Mer att läsa

Poddavsnitt 26 – Nians övertygelser

Nu fortsätter vi med panelintervjuer utifrån olika strategiers övertygelser. Denna gång är det...

Läs mer

Nu kan vi prata om våra olikheter

I denna blogg intervjuar vi en av våra kunder, Lars-Åke Thelander. Han driver sedan många år...

Läs mer

Så kommunicerar Ettan – förbättraren

Här kommer nästa inlägg i vår serie om Kommunikation baserat på hur olika grundstrategier i...

Läs mer